U bent hier
N-VA vraagt aanvullende maatregelen voor het spoor bij stroomafschakeling

BRUSSEL, 16 december 2014. Als het afschakelplan van kracht wordt deze winter, staat ook de treinreiziger in de kou. Dat bleek tijdens de hoorzitting vorige week met Jo Cornu (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel) in de commissie Infrastructuur. Om afschakeling te vermijden, stelden NMBS en Infrabel enkele energiebesparende maatregelen in de stations voor, zoals het uitzetten van liften, gebouwverlichting en reclameborden. De meest drastische maatregel die circuleert is evenwel het stilleggen van het treinverkeer. N-VA-kamerleden Inez De Coninck en Wouter Raskin vragen nu een aantal extra maatregelen van de NMBS bij de aanpak van een blackout.
Treinverkeer stilleggen
Het stilleggen van het treinverkeer moet de allerlaatste optie zijn. Het verlagen of uitzetten van de verwarming in de treinen is te verkiezen boven het stilleggen van het treinverkeer. Dat levert een grotere energiebesparing op dan het stilleggen van het goederenvervoer. “We moeten absoluut verhinderen dat de reizigers stranden in het station, in besneeuwde velden of halverwege een reis,” zeggen De Coninck en Raskin.
Extra bussen
Bij een afschakeling is het essentieel dat de NMBS samenwerkt met de regionale busmaatschappijen. De Lijn zou extra bussen kunnen inleggen om gestrande reizigers te helpen. Dit is voer voor overleg tussen de federale minister en de regionale ministers voor mobiliteit.
Overleg met distributeurs
Energiemaatschappijen Eandis en ORES spelen onvoldoende informatie door aan Infrabel en NMBS. Infrabel is voor 50 procent van deze en andere distributeurs afhankelijk voor seininrichting, spoorwegovergangen en wissels. Bij een blackout kan dat tot onveilige situaties leiden als overwegen in alarmstand gaan en alleen nog manueel geopend kunnen worden. Hulpdiensten die dan moeten uitrukken, kunnen daardoor in de problemen raken. N-VA roept beide energiemaatschappijen op actief samen te werken met Infrabel om hierin klaarheid te scheppen. Concreet vragen kamerleden Inez De Coninck en Wouter Raskin dat NMBS/Infrabel een inschatting geven van het aantal spoorwegovergangen dat tijdens een blackout of afschakeling open blijft om het wegverkeer minimaal te hinderen.
Meer informatie?
Wouter Raskin, T: 0496 10 51 95, M: wouter.raskin [at] n-va.be
Dirk van Bastelaere, woordvoerder N-VA fractie Kamer, T: 0498 94 69 52, M: dirk.vanbastelaere [at] n-va.be