"Als we nu niet op tafel slaan, krijgt Limburgse spoorinfrastructuur geen cent."

Door Wouter Raskin op 10 maart 2017, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

In april komen alle ministers van Mobiliteit van ons land samen om het bijkomende investeringsbudget van 1,05 miljard euro te verdelen. Het is dan aan Vlaanderen om te beslissen in welke spoorprojecten die middelen geïnvesteerd moeten worden. "Een belangrijk moment, waarbij Limburg niet vergeten mag worden", zegt N-VA Kamerlid Wouter Raskin in een interview met TVL Nieuws. Hij roept dan ook alle Limburgse stakeholders op om hun stem te laten horen.

Als prioritaire projecten schuift Raskin zelf de reactivering van spoorlijn 18 Hasselt-Neerpelt en de elektrificatie van spoorlijn 19 Mol-Hamont naar voren. Die projecten moeten ervoor zorgen dat Limburg meer spoorkilometers telt en meer treinreizigers aantrekt. 

De objectieve cijfers tonen alvast aan dat de Limburgse vraag naar meer investering legitiem is. Raskin: "Limburg telt vier keer minder stations dan de regio Namen-Luxemburg, terwijl het inwonersaantal van onze provincie hoger ligt dan dat van die twee Waalse provincies samen. Bovendien zijn in Wallonië bijna alle stations en stopplaatsen geëlektrificeerd, terwijl de helft van alle Limburgse haltes enkel bediend kan worden met oude, vervuilende dieseltreinen."

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is