Nog werk aan de winkel voor meldpunt Sociale Fraude

Door Wouter Raskin op 25 februari 2017, over deze onderwerpen: Sociale Fraude

Sinds zijn opstart in oktober 2015 verzamelde het Meldpunt Sociale Fraude al een tienduizendtal klachten. Toch lijkt niet iedereen de weg naar het meldpunt te vinden. Nog steeds komen heel wat klachten rechtstreeks bij de inspectiediensten terecht. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Wouter Raskin verzamelde. “Slechts 20% van de klachten bereikt het meldpunt. Veel mensen blijven zich dus tot de inspectiediensten zelf wenden. Vooral het TSW ontvangt elke maand nog 1500 à 2500 meldingen”. 

In het verleden liepen klachten over sociale fraude binnen via een wirwar van kanalen en diensten. Om die klachten te centraliseren richtte voormalig staatssecretaris Bart Tommelein in oktober 2015 een meldpunt Sociale Fraude op. Eind 2016 had dit meldpunt al 9814 klachten ontvangen. Een succes. N-VA-Kamerlid Wouter Raskin: “Heel wat klachten blijven echter rechtstreeks bij de inspectiediensten toekomen. Zo ontvingen TSW, SI, RSZ, RVA en RSZ in dezelfde periode 40.490 meldingen. Het gros daarvan (34.701) kwam terecht bij het TSW.”

Het aantal meldingen bij de inspectiediensten lijkt bovendien constant te blijven. Raskin: “Het is logisch dat het meldpunt aanvankelijk aan bekendheid moest winnen. Maar een jaar na de opstart is het aantal meldingen bij de inspecties amper gedaald. Zo ontving het TSW in oktober 2015 2846 klachten; in oktober 2016 waren dat er nog altijd 2591. Hetzelfde verhaal bij de Sociale Inspectie: in oktober 2015 stroomden 327 meldingen binnen; in oktober 2016 zelfs 351.“

Bekendheid moet beter

Er is dus nog werk aan de winkel, willen we het meldpunt laten evolueren tot hét contactpunt voor burgers, ondernemers, sociale partners met klachten over sociale fraude in al haar facetten. Het aantal meldingen dat rechtstreeks gebeurt via de sociale inspectiediensten moet naar omlaag. “Eén aanspreekpunt maakt het gemakkelijker om meldingen efficiënt op te volgen en te behandelen. Dat komt de strijd tegen sociale fraude alleen maar ten goede. Ik ben dan ook benieuwd naar de stappen die de staatssecretaris zal zetten om de bekendheid van het meldpunt te verbeteren”, aldus Raskin.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is