U bent hier
Waarom krijgt Hasselt geen nieuw station en Mechelen wel?

Het meerjareninvesteringsplan 2016-2020 is nog in onderhandeling, maar toch sijpelen er al wat berichten naar buiten. Zo berichtte Het Belang van Limburg op 27 oktober 2016 dat de NMBS binnenkort een bouwaanvraag zal indienen voor een nieuw station in Mechelen. De kostprijs van dit project zou oplopen tot ca. 100 miljoen euro.
Dat staat in schril contrast met de budgetten die vrijgemaakt zouden worden voor de renovatie van het station van Hasselt: 11,6 miljoen euro door de NMBS en 5 miljoen door Infrabel. Deze budgetten moeten weliswaar nog definitief goedgekeurd worden.
Laat er geen twijfel over bestaan: beide stations zijn toe aan een grondige vernieuwing. De ambitie daartoe stond ook al ingeschreven in het vorige meerjareninvesteringsplan. Maar het grote verschil in investering tussen Hasselt en Mechelen roept vragen op, zegt N-VA-Kamerlid in een interview met TVL Nieuws. Hij zal minister Bellot binnenkort ondervragen over de criteria waarmee de NMBS rekening houdt bij haar beslissing om geld vrij te maken voor de vernieuwing van een station.
Het volledige interview met Wouter vind je hier.