Bourgeois dringt aan op spoorinvesteringen in Limburg

Door Wouter Raskin op 15 september 2016, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) heeft gisteren in een gesprek met federaal premier Charles Michel opnieuw aangedrongen op meer investeringen in het spoor, in het bijzonder in Limburg. Lijn 18 Hasselt-Neerpelt is een prioriteit.

Premier Michel toetste gisteren zijn eerdere pleidooi voor een 'nationaal pact voor strategische investeringen' een eerste keer af bij de ministers-presidenten van de deelstaten. Die reageerden enthousiast. Geert Bourgeois had wel twee vragen. De federale regering moet er mee voor zorgen dat de Europese begrotingsregels veranderen zodat men eenmalige investeringen zoals die voor Oosterweel uit de begroting mag houden. En hij wil dat ook de overheden blijven investeren, de federale overheid meer specifiek in het spoor. Daarbij moet er bijzondere aandacht zijn voor Limburg. Bourgeois denkt uitdrukkelijk aan het opnieuw in gebruik nemen van de Lijn 18 Hasselt-Neerpelt, al langer een Vlaamse prioriteit om Limburg eindelijk te ontsluiten.

Lang wachten

Wouter Raskin, die voor de N-VA in de commissie Mobiliteit van de Kamer zetelt, zal het graag horen. Maar of dit het Kamerlid uit Bilzen ook gerust zal stellen, is een andere vraag. Het nieuwe investeringsplan voor de spoorwegen moest er eind vorig jaar al zijn. Het is er nog niet, en het zal nog even uitblijven nu een headhunter op zoek is naar een nieuwe CEO voor de NMBS, in opvolging van Jo Cornu.

60/40-sleutel

Dat laat minister van Mobiliteit François Bellot (MR) toe om vragen van Raskin naar dat investeringsplan niet te beantwoorden in commissie. Maar intussen heeft Bellot in een kranteninterview wel aangekondigd dat Infrabel 1 miljard euro extra gaat lenen om bijkomend te investeren in het gewestelijk expresnet rond Brussel en in de verhoging van de perrons.

Wouter Raskin pikt dit niet. Principieel niet omdat ministers in de Kamer op vragen moeten antwoorden en niet in de pers. Maar ook inhoudelijk niet. Daarom waarschuwt hij de minister heel uitdrukkelijk. “Er kan onder geen enkel beding afgeweken worden

van de 60N/40F-verdeelsleutel bij investeringen”, zegt Raskin. “De investeringen moeten vooral naar een verbetering van het reizigersverkeer gaan. En de minister moet rekening houden met de Vlaamse spoorprioriteiten, waarbij het opnieuw openen van Lijn 18 Hasselt-Neerpelt en de elektrificatie van de Lijn 19 Herentals-Hamont bovenaan de lijst staan.”

 

Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2016

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is