U bent hier
"Aanleg fietsostrade mag reactivering spoorlijn 18 niet hypothekeren"

Vanaf dit jaar trekt de provincie Limburg jaarlijks 1 miljoen euro uit voor de aanleg en bewegwijzering van fietssnelwegen. De eerste verbindingen zouden in 2017 al klaar moeten zijn. Het gaat onder meer om een fietssnelweg van Hamont-Achel naar Zonhoven, over de oude bedding van spoorlijn 18. Een goede investering, volgens N-VA-Kamerlid Wouter Raskin. Maar hij waarschuwt dat een mogelijke reactivering van de oude spoorlijn zeker niet in het gedrang mag komen.
Vorig jaar kondigde de provincie Limburg aan dat het zou investeren in de aanleg van zogenaamde fietsostrades of fietssnelwegen. De voorbereiding daarvan is ondertussen begonnen. Begin 2017 zouden de eerste werken van start kunnen gaan. N-VA-Kamerlid Wouter Raskin: “De fiets is voor ons een volwaardig transportmiddel. Bovendien kan het – zeker op kortere afstanden – een goed alternatief bieden voor het woon-werkverkeer. Dat de provincie geld vrijmaakt voor fietssnelwegen, is dus positief.”
Spoorlijn 18
Eén van de geplande fietsostrades loopt deels over de oude bedding van de spoorlijn tussen Hasselt en Neerpelt. Die zou volgend jaar al in gebruik genomen worden. De basisinfrastructuur is immers aanwezig. Er moeten alleen nog enkele aanpassingen gebeuren om de veiligheid te verbeteren. “Het kan evenwel niet de bedoeling zijn dat de aanleg van een fietsostrade een mogelijke reactivering van de oude spoorlijn in de weg staat. Door te snel te werk te gaan, hypothekeren we misschien de toekomst van de spoorlijn. Over die toekomst wordt vandaag namelijk nog onderhandeld”, waarschuwt Raskin. “Ik roep mijn Limburgse collega’s dan ook op om voorzichtig te zijn en geen initiatieven te nemen die een spoorverbinding tussen Hasselt en Neerpelt - geëlektrificeerd en op dubbel spoor - in het gedrang kunnen brengen.”