“Waarom moeten Limburgse treinbegeleiders nieuwe werkuitrusting gaan halen in Antwerpen?”

Door Wouter Raskin op 12 november 2015, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

N-VA-Kamerlid Wouter Raskin pikt het niet dat de NMBS ook voor haar eigen personeel diensten gaat afbouwen in Limburg. “Eerder raakte al bekend dat minister Galant vraagtekens plaatste bij de renovatie en vernieuwing van het station in Hasselt. We mogen niet tolereren dat de efficiëntie-oefening Limburg disproportioneel treft en dat de provincie in verhouding meer jobs verliest dan andere provincies”, waarschuwt de Bilzenaar.

Raskin begrijpt dat er moet worden bespaard bij de NMBS. “De bomen groeien niet meer tot in de hemel. De meerderheid van het NMBS-personeel aanvaardt dat het mogelijk is om anno 2015 meer te doen met minder mensen. Maar afbouw van diensten staat niet noodzakelijk gelijk met het verhogen van de efficiëntie. Zo kan je eraan twijfelen of de verhuis van lokale personeelsbureaus wel een goede zaak is. In dit scenario zouden Limburgse treinbegeleiders zich tot een bureau in Antwerpen moeten wenden voor onbenullige zaken zoals versleten veiligheidsschoenen of een kapotte trolley.”

Bovendien vindt de parlementariër dat ook de Limburgse treinreiziger benadeeld wordt in vergelijking met die van andere provincies. “Het huidige vervoersplan heeft de verbinding Hasselt-Antwerpen bijna onmogelijk gemaakt. Je kan mensen echt niet vragen om dagelijks drie uur onderweg te zijn van en naar hun werkplek. Zeker niet wanneer je weet dat de personeelsbureaus Transport 3 om die reden behouden bleven in Luik en Charleroi. De verplaatsing naar Bergen en Namen zou immers te zwaar zijn. Waarom zou er een uitzondering gemaakt worden voor werknemers uit Wallonië en niet voor werknemers uit Vlaanderen?”

Seinhuis

Raskin zoekt de oplossing voor deze problemen bij zowel minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) als bij de Limburgse parlementsleden in het Vlaams parlement. “Enkele weken geleden liet de minister mij weten dat het nieuwe seinhuis in Hasselt een belangrijke rol zal blijven spelen. Dat is alvast goed nieuws. Maar wat vandaag op tafel ligt, is een zware domper voor Limburg.”

“Binnenkort zal de Vlaamse regering de SALK-projectfiches evalueren”, richt hij zich tot zijn collega’s. “Naar aanleiding daarvan wil ik een oproep doen aan alle Limburgse parlementsleden om zich – over de partijgrenzen heen – te scharen achter mijn resolutie over de reactivering van de spoorlijn tussen Hasselt en Neerpelt. Ik vind het erg jammer dat nog niemand zijn of haar steun heeft uitgesproken, hoewel ik hen al enkele weken geleden hiertoe heb uitgenodigd.”

Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2015

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is