Limburgse stations veilig, maar Hasselt grote uitzondering

Door Wouter Raskin op 7 oktober 2015, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

De Limburgse stations zijn veilige plekken. Dat leidt N-VA-Kamerlid Wouter Raskin af uit cijfers die federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant hem bezorgde. Grote uitzondering is het station van Hasselt.

N-VA-Kamerlid Wouter Raskin vroeg minister Galant naar het aantal geregistreerde tussenkomsten dat de afgelopen vijf jaar werd uitgevoerd door Securail. Uit haar antwoord blijkt dat de veiligheidsdienst van de NMBS jaarlijks tussen 6.000 en 8.000 keer moet ingrijpen, voornamelijk voor problemen van overlast, verdachte handelingen en onwettig verkeer. Het station van Brussel-Zuid is koploper qua interventies (1.108 in 2014).

De cijfers voor de Limburgse stations ogen goed. Gemiddeld moet Securail enkele keren per jaar tussenkomen bij een incident. En soms zelfs helemaal niet. “Dat is echter buiten het station van Hasselt gerekend. Daar moet de veiligheidsdienst jaarlijks meer dan honderd interventies doen. Enkel in 2012 werden er ‘slechts’ 73 tussenkomsten geregistreerd”, vertelt Raskin. “Ook opvallend is dat Securail in de eerste helft van dit jaar al 116 keer heeft moeten ingrijpen. Dat is bijna zoveel keer als in heel 2014 (120 tussenkomsten).”

Vorige week nog ondervroeg Raskin de minister over het onveiligheidsprobleem in en rond het station van Hasselt. “De minister liet weten dat er sinds begin dit jaar een reeks maatregelen zijn genomen om de veiligheid te verhogen. Het gaat daarbij om extra cameratoezicht, een betere reiniging van de stationsomgeving en  het wegnemen van banken en zitplaatsen in de wachtzaal. Het is afwachten of die maatregelen wat zullen opleveren, want het probleem sleept al veel te lang aan”, aldus het N-VA-Kamerlid.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is