U bent hier
Was de dood van twee Poolse truckchauffeurs te vermijden?
Bij een tragische brand in een loods in Wingene kwamen twee Poolse truckers om. Twee anderen moesten worden opgenomen in het ziekenhuis. Vermoedelijk sliepen er elf werknemers in mensonwaardige omstandigheden in die loods. Het gerecht voert een onderzoek naar de verantwoordelijken voor deze tragische gebeurtenis. Is de werkgever, tevens eigenaar van de loods, schuldig? Het gerechtelijk onderzoek zal het uitwijzen.
Het vrije verkeer van personen, goederen en diensten is een goede zaak. Ook bij ons worden knelpuntberoepen ingevuld door werknemers uit andere lidstaten. In de transportsector is het al enige tijd een gangbare praktijk dat Belgische bedrijven in de nieuwe lidstaten dochterondernemingen oprichten en hun, voornamelijk Oost-Europese, werknemers in die landen inschrijven. Zo willen ze besparen op lonen en sociale lasten. Daar is op zich niets op tegen. Ook in de bouw en de landbouw wordt steeds vaker een beroep gedaan op buitenlandse werkkrachten die onder een buitenlands statuut vallen of, beter, gedetacheerd zijn.
Het is echter wel problematisch, dat ons zo geprezen sociaal model met minimale bescherming voor werknemers niet overgenomen wordt in deze lidstaten en dat de werknemers uit die landen dus een veel lagere bescherming genieten dan hun West-Europese collega’s.
De sociale regels die in onze contreien de werknemers beschermen zouden ook in de nieuwe lidstaten ingang moeten vinden. Enkel minimumnormen die door Europa worden opgelegd en waar elke lidstaat zich aan te houden heeft zullen deze moderne vormen van slavernij kunnen voorkomen. Tragisch is dat wie akkoord is om hier in ons land in mensonterende omstandigheden te komen werken en dit aanvaardt, dat doet omdat de omstandigheden in het thuisland nog armzaliger zijn.
De sociale inspectiediensten moeten dan ook effectief controleren en sanctioneren maar vooral samenwerken met de andere lidstaten. Maar al te vaak is het voor de Belgische sociale inspectie onmogelijk of zeer moeilijk om gegevens te krijgen over de werknemers van buitenlandse bedrijven of om van hun buitenlandse collega’s informatie te bekomen.
Hopelijk schudt de dood van deze twee Poolse werknemers de politieke verantwoordelijken wakker, zowel in ons land als in Polen. De controlediensten dienen binnen Europa samen te werken om wantoestanden aan te pakken en te bestraffen. Daarvoor, en daar wringt in vele landen het schoentje, moeten er ook effectief controles worden uitgevoerd. Enkel zo kunnen drama’s als dat van vorige week in Wingene worden vermeden.